7 tips voor een nieuwe routine

door Renate Tromp
14 min

Ik geef het onmiddellijk toe. Bij het woord routine spring ik niet gelijk op van vreugde. Routine lijkt me ouderwets, saai, het vergt dingen vastleggen, jezelf vastleggen. Het staat haaks op die creatieve geest die ik wil zijn en die elke dag open staat voor alles wat voorbij komt. Nee sorry, geweldig idee, ik heb even geen tijd voor je, want je staat niet op mijn lijstje. Bah!

Toch, toch, toch, ergens voel ik wel dat elke dag opnieuw beginnen vermoeiend is en – jaik – niet zo efficiënt. Dus ben ik vast begonnen met tip 1 (en 5!). Ik geef openlijk toe dat ik routine nodig heb in mijn leven. Zo, dat is eruit. Nu verder met de rest. Ik verheug me er nu al op om nieuwe schriftjes en handige planners te kopen en netjes in te vullen.

Hieronder vind je alvast 7 tips om de routine in jouw leven ruim baan te geven. Het ook daadwerkelijk doen en volhouden is nog een ander ding. Hoe je dat voor elkaar krijgt staat nooit in dit soort lijstjes. Sorry, die tip heb ik ooit niet. Wie hem wel heeft: please share! Hoe dan ook, ik geloof wel echt dat het begint met tip 1: je moet het echt willen!

Het gaat niet vanzelf, maar lukt het je dan gaat alles wel meer vanzelf.

  1. Geef toe dat je routine nodig hebt! Het loslaten van de ontkenning dat alleen ‘go with the flow’ voor jou werkt is echt de belangrijkste stap. Gebruik je een agenda? Heb je een verjaardagskalender? Hah! Dan doe je feitelijk al aan routine. Het is nu alleen een kwestie van doorpakken naar de volgende stap.
  2. Maak een lijst van jouw to-do’s – dagelijks, wekelijks en maandelijks. Werken aan je routine begint bij het nadenken over je to do’s. Net als ik denk je waarschijnlijk: ik weet heus wel wat ik moet doen, maar je zult versteld staan van jezelf als je echt een keer opschrijft wat je allemaal doet. Aan de ene kant maakt het je trots dat jij dit allemaal flikt in een dag, week, maand. Tegelijkertijd zul je er een doodmoe gevoel van kunnen krijgen. Hoe is dit allemaal mogelijk? Nou, vaak niet zonder jezelf onderste boven te lopen, vandaar dus het nut van enige routine. Oh ja, het nadenken en opschrijven laat je wellicht zien dat van alle dagen in de week bijvoorbeeld de vrijdag nog wel redelijk relaxt is. Bij is dat in ieder geval zo. Ik werk dan vaak een halve dag en de kinderen hoeven niet naar een sport. Tijd voor iets extra’s: de bibliotheek, de kapper… of de administratie.
  3. Maak een dagindeling en begin aan je schema. Je weet wat je taken en verantwoordelijkheden zijn dus nu kun je beginnen met het invullen. Welke dagindeling gebruik jij? Voor mij is bijvoorbeeld het uitlaten van de hond een vast onderdeel van de dag. Maar je kunt ook eetmomenten kiezen: direct na het ontbijt, voor de lunch, voor het eten, na het eten, etc. Kies iets dat elke dag terugkomt zodat je dingen makkelijker onthoudt. Zorg ervoor dat de routine die je kiest, past bij jou en jouw leven en niet andersom. Bijvoorbeeld: voor de lunch plan ik al mijn vaste taken die elke dag terug komen, zoals in mijn geval blogs schrijven voor ambitious mama. Na de lunch plan ik twee uurtjes wat op mijn pad komt, of spreek ik met iemand af die interessant kan zijn voor de site. Om vervolgens weer een uur mijn mail af te werken. Goed plan! Nu nog uitvoeren J
  4. Gebruik een kalender. Maak er zelf een of koop er eentje. Bij de Hema zijn ze te koop of bij IKEA. En ook de leuke webshop gezinnig.nl heeft een aantal exclusief voor werkende ouders gemaakte kalenders en andere items die je kunnen helpen je routine op orde te krijgen. Een andere tip: gebruik samen met je man dezelfde online agenda. Bijvoorbeeld de Google Agenda. Als je elkaar uitnodigt voor afspraken die hem aangaan, bijvoorbeeld omdat hij dan de kinderen van school moet halen, scheelt je dat een hoop gedoe en miscommunicatie.
  5. Laat extra tijd vrij, zodat je flexibel kan zijn. Ik heb een vrij slecht tijdsbesef, dus mij lukt het niet vanzelf. Ik denk altijd dat er meer tijd in de dag is, dan er feitelijk is, waardoor ik meestal tijd tekort kom. Sinds ik weet dat mijn idee van tijd simpelweg niet klopt met de werkelijkheid kan ik er wel meer rekening mee houden. De keren dat ik compleet gestresst in de auto zit omdat ik weer eens te laat kom, zijn daardoor al een stuk minder. Dat besef heeft wel echt mijn kwaliteit van leven vergroot. Als ik nu om half zes klaar moet zijn met werken om de kinderen van de opvang te halen, probeer ik al om vijf uur uur te stoppen. Enerzijds omdat ik weet dat er altijd nog wel tien minuten bij komen. Anderzijds omdat ik onderweg naar de auto nog tien dingen tegenkom die ik nog snel even doe. Zonder na te denken en zonder echt rekening te houden met de tijd. De vuilniszak eruit halen, het ontbijt van die ochtend opruimen, de hond nog even laten plassen. Andere tip die ik niet nodig heb omdat mijn man het ochtendritueel op zich neemt is: sta een half uur eerder op. Stress in de ochtend is een gelukskiller voor de hele dag. En dat half uurtje minder slaap kost je de kop niet (behalve als je kinderen onder de vier hebt, dan mag je deze tip compleet negeren).
  6. Houd rekening met je sterke en zwakke punten. Ik weet dat ik vroeg in de ochtend niet geweldig ben en mijn happy hour rond tien uur ligt. Dus probeer ik daarvoor de hond uit te laten of samen met hem hard te lopen. Buiten wakker worden is (achteraf) best lekker. Al schrijf ik dit stuk nu deels in de avond, eigenlijk is dat niet mijn beste tijd. Als ik nog iets af moet maken, doe ik dat op de avonden dat mijn man de kinderen naar bed brengt. Dan zit ik om zeven uur weer achter mijn computer en kan ik tot negen uur nog een artikel afmaken, mijn mail bijwerken of – als ik eenmaal mijn routine gevonden hebt – een to do list updaten voor de week daarop. Ben jij ook geen ochtendmens, leg alles (je eigen kleren en die van de kinderen) alvast de avond ervoor klaar, dek de ontbijttafel en was drinkbekers en broodtrommels vast af. Ben je juist aan het einde van de dag wel even klaar met alles, kook op zondag alvast voor een paar dagen eten. Dat doe ik ook! Nou ja, eerlijk is eerlijk, mijn man doet dat. (Jaja, hij doet wel erg veel, hij is een gutmensch)
  7. Wees realistisch. Ik ben niet zo’n super mens als mijn man. Geloof me, ik wou dat ik het was. Dat ik ‘The Force’ had en alles met groot gemak regelde, afmaakte en tot een groot succes bracht. Maar helaas, we zijn allemaal mensen. En er zit maar 24 uur in een dag. Een extra dag in de week zou helpen, maar wie gaat dat regelen. Hoe dan ook in die tijd moeten we ‘Eten, bidden en beminnen’ of in ieder geval genieten. Wees lief voor jezelf en maak een routine voor jezelf die haalbaar is en bij je past. Want zeg nou zelf, wat heeft het anders voor zin.

Terug naar overzicht

Leave a Reply