10 tips voor bedrijven

17 november 2018, door Renate Tromp
6 min

Ouders hebben zich uitgesproken: LIDL en IKEA houden het meest rekening met ouders en kinderen wanneer zij hun winkels bezoeken. BV Familie en WIJ reiken de prijs Familiedier 2018 aan hen uit. Omdat beide bedrijven volgens de ondervraagde ouders families ‘een beetje voortrekken’.

LIDL en IKEA waren uiteraard verguld met deze prijs. LIDL houdt naar eigen zeggen bewust rekening met gezinnen bij de samenstelling van haar assortiment. En IKEA vindt kinderen ‘de belangrijkste personen ter wereld’. Terechte winnaars dus!

Om meer bedrijven te stimuleren ouders en kinderen op nummer 1 te zetten bij hun klantbeleving hebben we tien tips:

1.     Gooi letterlijk de rode loper uit voor ouders en kinderen en geef ze voorrang. Een aparte kassa, een nummertje trekken speciaal voor ouders met kinderen. Zodat we minder lang hoeven te wachten en ons vooral even héél geliefd voelen.

2.     Geef een leuke attentie. Albert Heijn snapt dit principe al aardig met hun moestuintjes en smurfen collectie…kinderen zijn gek op cadeautjes en hun ouders dus ook. Een leuke sticker is al genoeg. Een kinderhand is gauw gevuld.

3.     Ruim baan voor ouders met kinderen. Komen ouders met kinderen bij uw bedrijf of instelling? Kijk dan eens goed of ze makkelijk naar binnen kunnen met een wandelwagen. Ook voor tweelingen? Kunt u misschien een speciale parkeerplaats maken?

4.     Kinderen gratis (of tegen gereduceerd tarief). In Zweden word je geraakt door de Zweedse spoorwegen: kinderen tot en met 16 jaar reizen gratis. Gewoon omdat het kan. Hoe fijn! Dus is uw dienst eigenlijk voor volwassenen maar kinderen gaan in de slipstream mee? Kan dat dan voor niks of tegen een gereduceerd tarief?

5.     Ouders gratis, want dat zijn geen kinderen. Een middagje naar een indoor speeltuin, we doen het zo graag. We lezen een tijdschrift of werken onze mail weg en de kinderen hebben de tijd van hun leven. Waarom moeten we dan ook entree betalen voor onszelf?

6.     Kinderopvang maakt het makkelijker. Een keertje uiteten of shoppen voor een nieuwe bank. Leuk! Maar een uitdaging met kids. Een oppas met een tafeltje, wat kleurtjes en een spelletje maakt het al zoooooo veel makkelijker. Kleine moeite, groot plezier. Zet gerust een mandje neer voor een kleine bijdrage. Doen we graag.

7.     Thuisbrengservice. Het is een bekend beeld: vader of moeder op de fiets met kinderen voor en achter en tassen aan het stuur. Dapper. Sterk. Maar ook wel een beetje eng. Breng de spullen voor ze thuis!

8.     EHBO-kit voorhanden. Eerste Hulp Bij Opvoeden…zorg dat je een mandje met verschillende maten luiers hebt, schoonmaak doekjes, een simpele zakdoek, een koekje voor een hongerig kind, een pakje drinken en een pleister. Het is zo fijn als kleine ongemakken direct kunnen worden verholpen.

9.     Plassen is een kinderrecht. Kinderen zijn kleine wondertjes, maar één ding kunnen ze heel slecht: hun plas ophouden. Weet u dat nog van uzelf? Dus komt er een vader of moeder met een benauwd uitziend kind aan de hand….geef ruim baan naar het toilet. Het is (meestal J) maar een plasje.

10.  Kijkje in de keuken. Voor kids is de wereld oneindig groot en er is zoveel te leren. Hoe leuk is het als je bij het pizzarestaurant even in de keuken mag kijken en een pizza mag beleggen. Italianen en sommige piloten weten hoe je een kind blij kan maken. Maar ook een magazijn of de bakkerij, de kantine van het personeel of de wijnkelder is een groot avontuur voor kleine ontdekkingsreizigers.


Terug naar overzicht

Leave a Reply